Voor de gemiddelde burger lijken platforms als Facebook en Instragram vooral een manier om bezig te blijven. Entertainment was nog nooit zo makkelijk en zo vaak te bereiken. Vele uren per dag worden er tegenwoordig op deze platforms besteedt. Vaak met vermaak als enige doel. Voor ondernemers biedt dit echter een geweldige kans. Sommige ondernemers zijn al helemaal op de hoogte van de goedkope strategieën waarmee hordes klanten binnengehaald kunnen worden. Sterker nog, bij veel online bedrijven bestaat het volledige business model nog maar uit één ding, online adverteren.

Een denkfout die door veel ondernemers of potentiële ondernemers wordt gemaakt, is dat Facebook, Instagram en Google alleen handig zijn voor twee groepen; Pure online verkopers van diensten en producten of verkoopgiganten die hun spullen naast fysiek in winkels ook online beschikbaar stellen. Echter zijn Facebook Ads, Instragram Ads en Google Ads veel geavanceerder dan je zou denken. Het is namelijk ook voor kleinere, lokale bedrijven mogelijk om zeer specifiek een doelgroep te bereiken. Je kunt heel gemakkelijk alleen je advertenties laten zien aan mensen die bijvoorbeeld in een straal van 20 km om je bedrijf heen wonen. Zo kun je je diensten en producten heel precies aan een specifieke groep mensen laten zien. Hierdoor zijn de kosten van adverteren een stuk lager en bijzonder efficiënt. En de locatie is bij lange na niet het enige waar je op kan specificeren. Denk ook aan leeftijd, geslacht, hobby’s en tientallen andere eigenschappen die in lijn liggen met wat je te bieden hebt.

Van inefficiënt en traditioneel naar efficiënt en modern

Een van de meest voorkomende fouten van ondernemers is het inefficiënt spenderen van het marketingbudget. Reclameborden, krantenartikelen en reclames op tv zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn. Adverteren op die manier is simpelweg veel minder efficiënt. Hele groepen mensen die dat wat je aanbiedt nooit van hun leven nodig hebben, zien deze berichten dan ook. Hier heb je als relatief klein bedrijf helemaal niks aan. In plaats van je budget aan zulke vormen van marketing op te maken, is een modernere aanpak veel bruikbaarder. Voor hetzelfde geld kun je via Google, Facebook of Instagram mensen bereiken waarvan je al weet dat ze interesse hebben in dat wat je aanbiedt. De groep die je gaat bereiken, heeft namelijk in het verleden al de intentie aangetoond. En dat is precies waar je ze op filtert.

Deze verschuiving van de traditionele manier van adverteren naar de meer moderne versie is een aantal jaar geleden al in gang gezet. Echter zitten we nu nog middenin dit proces, doordat steeds meer ondernemers ontdekken wat de enorme waarde hiervan is. De verwachting is dan ook dat deze trend zich in 2020 alleen maar verder voort gaat zetten. Mocht je dus een relatief klein en lokaal bedrijf hebben en je afvragen wat de mogelijkheden zijn, dan is nu de tijd aangebroken om actie te ondernemen. Aan de hand van de juiste informatie zijn de mogelijkheden zowat oneindig. Ga niet lukraak aan de slag met het adverteren op deze platforms, maar laat je hierin begeleiden door een expert. Dit elimineert de onnodige beginnersfouten, die zonde van het geld zijn.

adverteren lokaal